miércoles, 31 de octubre de 2007

Cerdanyola del Vallès,(Parte I)

Este post es sobre las normas urbanisticas de energia solar, las he puesto para uso informativo y formativo, no exiben del cumplimientto de las nuevas normas establecidas, por el consejo gubernamental de Cerdanyola del Vallèsasi como otros organismos Estatales.
1
ORDENANÇA SOBRE LA INCORPORACIÓ DE SISTEMES DE CAPTACIÓ D ENERGIA
SOLAR EN EDIFICIS I CONSTRUCCIONS EN EL TERME MUNICIPAL DE CERDANYOLA
DEL VALLÈS
13 d abril de 2004
2
ORDENANÇA SOBRE LA INCORPORACIÓ DE SISTEMES DE CAPTACIÓ D ENERGIA
SOLAR EN EDIFICIS I CONSTRUCCIONS EN EL TERME MUNICIPAL DE CERDANYOLA
DEL VALLÈS
PREÀMBUL
L increment de la demanda energètica fa que cada vegada sigui més necessari l ús de fonts
energètiques renovables que no malmetin els recursos naturals i permetin gaudir d unes
condicions ecològiques més sostenibles. L energia solar és una font d energia renovable i
fomentar-ne l ús és una de les prioritats de la Unió Europea.
El sisè programa ambiental de la Unió Europea preveu que el 21% de l energia que es
consumeix provingui de fonts alternatives, però actualment només el 3% de l energia
consumida en tot el territori europeu prové d una font d energia renovable. Assolir aquest
percentatge del 21% en fonts renovables és sens dubte un compromís i també una
necessitat que, de manera reiterada, s ha manifestat a totes les instàncies europees. Així
s ha manifestat també, amb el compromís per part de la Unió Europea, del Protocol de Kioto,
que estableix que no es podran augmentar les emissions de gasos d efecte hivernacle en
més d un 15% per al període 2008-2012 sobre els nivells de l any 1990, i això implica que
sigui absolutament indispensable l ús d energies alternatives.
La inquietud d Europa per minimitzar les emissions de gasos de l afecte hivernacle es
manifesta també en la recent aprovació de la Directiva 2002/91/CE del Parlament Europeu i
del Consell, de 16 de desembre de 2002, relativa a l eficiència energètica dels edificis.
Aquesta Directiva estableix alguns requisits mínims, entre els quals es recull l obligatorietat
de disposar d un certificat d eficiència energètica en els nous edificis. El període de
transposició de la Directiva s exhaureix el dia 4 de gener de 2006.
La nostra situació geogràfica és molt privilegiada per obtenir energia solar i poder satisfer
necessitats energètiques immediates. Tot i així, però, l ús d energia solar per l aprofitament
energètic no està previst en cap normativa estatal o autonòmica que determini amb tota
claredat l àmbit competencial dels ens locals. No obstant això, no hi ha cap inconvenient en
redactar ordenances municipals que tinguin com a finalitat garantir que determinades
actuacions constructives, en especial les d obra nova, modificacions d usos i ampliacions, es
portin a terme garantint l ús de l energia solar. De fet, la mateixa Unió Europea ha manifestat
que creu que l actuació dels ens locals en la problemàtica ambiental és essencial per
avançar cap a un desenvolupament més sostenible.
La intervenció dels ens locals, tot i la falta de normativa autonòmica i bàsica, ve justificada,
sense cap dubte, pel principi d autonomia local constitucionalment consagrat. En aquest
sentit, és obligat fer referència al Consell d Estat de 23 de febrer de 1995 que, respecte
l autonomia local assenyala: Sobre la base de la autonomía constitucionalmente
garantizada (art. 140 CE), como se ha dicho, la vigente legislación de Régimen Local
reconoce potestad normativa y sancionadora a los Entes Locales en cuestión (...). En efecto,
no existiría autonomía municipal si fuese la ley estatal o autonomica la que estableciera el
contenido normativo de la misma, por ejemplo , en este campo de las infracciones y las
sanciones. Y tampoco existiría esta autonomía sí, al no hacer tal cosa la ley, se negase la
potestad de normar y sancionar que en general se reconoce a dichos Entes .
La competència per dictar aquestes ordenances dimana tant del marc constitucional (article
140 de la Carta Magna), com dels articles 4, 25 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d abril,
reguladora de les bases de règim local i els articles 8, 66 i 67 del Decret Legislatiu 2/2003 de
28 d abril pel qual s aprova el text refós de la llei municipal i de règim local de Catalunya.
Aquesta ordenança s ha inspirat en altres similars ja aprovades per municipis del nostre
entorn: Esplugues de LLobregat, L Hospitalet de Llobregat, Granollers, Sant Cugat del Vallès
3
i Vic, entre altres, i preveu una fàcil adaptació a la legislació estatal i autonòmica que
transposi la Directiva de la UE. Pel fet d intervenir en determinades actuacions
urbanístiques, s ha assegurat també que no interfereixi amb la normativa d edificació, de
medi ambient, sanitat i urbanisme.
Els ens locals són els grans protagonistes de la protecció ambiental i resten vinculats de la
mateixa manera que la resta de poders públics per instrumentar mesures de protecció i
regulació encaminades a l assoliment de condicions més sostenibles per al nostre entorn.
Afavorir el desenvolupament sostenible de la ciutat, fomentant l ús de les energies
renovables i l estalvi energètic, és un dels objectius prioritaris de l Ajuntament de Cerdanyola
del Vallès. L ordenança solar constitueix una aposta clara per l ús d aquestes energies en la
nostra ciutat.
Copyright ©2006-2007 [El Mundo de Segismundo]. Reservados todos los derechos.

Formulario de contacto